31. maaliskuuta 2012

molens en tulpen

tumblr_losmlcn6wU1qd2xpco1_500_largetumblr_m13qhxkeqB1qadknpo1_500_largetulppaaneja, maailman kolmanneksi komeimpia miehiä, avaruuskahviloita, hassunhauskoja rakennuksia, loputonta alankoa, omituista kieltä, maailman onnellisimpia ihmisiä, mukulakivisiä katuja, hymyileviä kasvoja, punaisten lyhtyjen katuja, väriloistoa, sateisia päiviä, aurinkoisia päiviä, pullopostia, tuulimyllyjä, puukenkiä, polkupyöriä, hauskanpitoa, uusia ystäviä, kokemuksia, kulttuuria ... aamen, mä oon menossa vuodeks HOLLANTIIN!tumblr_m0k13oT4WI1qieq9mo1_500_largevuoden alussa mulle tuli yhtäkkiä pakottava tunne lähtee maailmalle, ihan minne tahansa. pois suomesta. kuustoista vuotta samassa kaupungissa alkaa pikkuhiljaa puuduttaa. mua alko ahdistaa samat piirit, sama näkymä ikkunasta. se, että aina kun aamuisin avaan mun silmät, nään sen saman valkoseks maalatun katon, missä on 34 samanpitusta lautaa. mä olin hengittäny vähän liian kauan tätä samaa ilmaa. mun oli pakko tehä asialle jotaki. tumblr_lozzz7AUbM1qep56go1_500_large
aloin surffailemaan paniikissa ympäri erilaisia vaihtarisivustoja, muulla konstilla mä en pääsis pakoon kotimaastani. olin pahasti myöhässä, melkeen jokainen järjestö oli sulkenut hakuaikansa, mutta lopulta mua onnisti. varasin nopeesti haastatteluajan suomen youth for understanding eli YFU:n ruoholahden toimistoon ja olin jo seuraavalla viikolla tärisevin jaloin kipuamassa tokaan kerrokseen. en ollut missään välissä suunnitellut lähteväni alankomaihin, se ei ollut edes mikään vaihtoehdoistani. sitä mulle tarjottiin, ja mä iskin kiinni.
tumblr_lkmtoxxZQ21qb0bzxo1_500_large
nyt mä odotan innostus mahassa möyrien, milloin mun postiluukusta kolahtaa kirje, mikä kertois mihin kaupunkiin ja millaseen perheeseen mä pääsen. mä oon niin onnellinen, oon alkanu hymyilemään niin paljon enemmän, rantaudun yhä useammin unelmien vesistöille ja vietän siellä monta tuntia päivittäin. kuvittelen itteni pyöräilemässä tyhjiä, yöllisiä katuja, mihin sitten ikinä päädynkin. ens vuodesta tuun ottaa kaiken irti. tutustun jokaiseen ihmiseen joka mun ohi pyrähtää, nauran huvittaville asioille tulppaanien keskellä, pyöräilen tuhatta ja sataa alas kaupunkien mukulakivikatuja, opettelen ihan ihkauden kielen ja siinä samassa harjaannutan mun englanninkielen taitoa, opiskelen sen minkä kerkeän, pidän ihan hiton hauskaa ja palaan kotiin laukku täynnä yllätyksiä.tumblr_lme7gtPAMX1qd7t5co1_1280_large
ja mitä kotiväkeen, ystäviin, helmiin ja muihin suomeen jääviin ihmisiin tulee, mä tuun kaipaamaan kaikkia niin rutosti, koko vuoden. itken muiden perään ja skypetän niin, että kone käy viimeisiään, mutta ennen kaikkea mä kuljen rinta rottingilla haasteita ja villejä seikkailuja kohti! dank u en tot ziens, eli kiitos ja näkemiin
MARTTA p.s kuvat we heart it!

18 kommenttia:

  1. oii hollanti on ihana!!! ♥ toivottavasti sulle tulee iha huippuvuosi :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. sitä mäki toivon!! ja kiitos kovasti (-:

      Poista
  2. nyt on pakko kommentoida koska mun sisko asu ja työskenteli hollannissa koko viimevuoden ja käväsin siellä muutaman kerran :-) koko maa on AIVAN ihana ja oon TÄYDELLISESTI rakastunu siihe! luin tän niin tulin niin supermega kateelliseks :D ja koska kävin aika monessa kaupungissa, voin sanoa että se on ihan sama mihin kaupunkiin joudut niin kaikki oli aivan yhtä ihania! ps. suosittelen rotterdamia;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. apua apua ihan sikke siistii hihii nythän mä vasta innostunki oikee olan takaa :-D joo itekki oon kuullu, et ei haittaa vaikkei vaik amsterdamii pääsis ku se ei välttämät oo ees se paras kaupunki! kiitti!

      Poista

  3. oon nii ilonen sun puolesta!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. :-) oot ihana rakkauspakkaus elise, luuv ju <3

      Poista
  4. oi vitsi!! kai sä postaat sieltä? sun on vähän pakko.. toivottavasti pääset ihanaan perheeseen ja kaupunkiin! eikä oon iha kade :(

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. hei kaimani!!! tottahan toki, luulenpa et postaustahti vaan kiihtyy entiseltään ;-) kiitti oot ihana, tsekkailin sun blogias. mmmahtava!

      Poista
    2. hehee no hyvä! ootas vaan ku munki postaustahti kiihtyy ;)

      Poista
  5. Meillä oli viime keväänä koulun kanssa sellainen kansainvälisyys-projekti että vietettiin kaksi viikkoa hollannissa host-perheissä asuen ja päivät tehtiin aina erilaisia projekteja & ryhmätöitä.
    Rakastuin hollantiin ihan tajuttomasti, mun mielestä se oli vaan niin kaunis maa! :)asuttiin sellasessa pienemmässä kaupungissa, n. tunnin ajomatkan päästä amsterdamista. siellä arkkitehtuuri oli tosi hienoo, ja jotenki tosi söpöö, talot ei ollu vaa jotain harmaita kerrostaloja, vaan ne oli paljon yksityiskohtasempia ja muutenki paljon kauniimpia. maisemat oli myös täysin erilaisia ja mun mielestä oli ihanaa kun asuin n. 8 km päästä koulusta ja me pyöräiltiin joka aamu ja ilta kouluun, kun siellä vaan oli niin kaunista. käytiin myös monissa muissa kaupungeissa, ja voin sanoo et mun mielestä ne kaikki oli ihan mielettömän ihania! eli en siis usko että sä ees voisit joutua mihinkään sellaseen kaupunkiin missä et viihtyis :)
    Ihmiset on mukavia, lämminhenkisiä ja vieraanvaraisia. esim. kaupassa sioidessani englanniksi, niin yeensä myyjät kyseli paljon että mistä maasta oon kotoisin, miks oon hollannissa, oonko tykänny olla täällä jne. perheet on myös tosi läheisiä, ja ainakin mun host-perheessä niin vietettiin paljon aikaa ruokapöydän ääressä ja kerrottin päivän kuulumiset juurtajaksain ja juteltiin kaikenlaista. ne myös silleen aidosti oli kiinnostuneita ja kuunteli aina kun muut kerto päivästään.
    Hahaaa voisin jatkaa tätä hehkuttamista vaikka kuinka kaaauan! :--D jos nyt jotain huonoo pitäis sanoo niin ehkä se et siellä suurimmissa kaupungeissa se rikollisuus ja on aika yleistä. ja sit se, että niille ei ehkä ollu niin yleistä sellainen oman tilan tarve et aina ei jaksanu hengailla sen perheen kanssa vaan halus vaan olla omassa rauhassa vähän aikaa ja sit ne kyseli heti että oonko sairaana vai mikä mulla on. mutta kyllä ne sit ymmärs kun niille selitti :)ja niille sellaset hiljaset hetket tuntu olevan paljon kiusallisempii et ne alko heti puhuun jostain säästä tms. oon käynyt hollannissa viime kevään jälkeen pari kertaa, ja mun mielestä se on vaan niin ihana, että siihen ei voi kyllästyä. oon niiiin kateellinen sulle ku pääset sinne vaihtoon :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. tää on ollu yks parhaista kommenteista aikoihin! kiitos siitä sulle ihan vitsisti :-) iha sika kiva et joku jaksaa kirjottaa näin pitkää tekstii ja viel mielenkiintosta! mulle tuli vielä vielä vielä vielä isompi hinku päästä jo vaihtarimaahan ton sun tekstin luettuani. kuullostaa ihan niiku olisin pääsemäs taivaaseen <3

      Poista
  6. ootan sit paljon kortteja tähän taloon <3

    VastaaPoista
  7. hollanti on ihanin kaupunki ikinä !!! mun kummi asuu siellä ja oon käyny siellä neljäkertaa ja joka kerta löytyy uusii juttui ja ah parhautta ! onnnee tosi paljooonnn! ehkä me törmätää hollannin kaduilla, oon myös ens vuonna menossa kummille kyläileee muuuutaman kerrannn:-) heeeeeheh

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. se ois h.u.i.s.i.i !! toivottavasti törmäillään hihii :-)) kiittikiitikitititii

      Poista
  8. oot älyttömän hyvä kirjottamaan, ihan tuli itku!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. eihän! ui jumpe kiitos älyttömästi :')

      Poista
  9. ei oo totta edes. kunpa mullakin riittäis rohkeus tohon... ehkä vielä joskus:) mutta kuulostaa ihan mielettömältä! ootan jo innolla, että saan lukea sun tarinoita sieltä:--) ihan mahtavaa tekstiä!

    VastaaPoista

MARTTA 17, Tapiola, Pohjois-Tapiolan lukio Ilme
Canon 450D, sigma 50mm 1.4

JULIA 18, Westend, Tapiolan lukio
Canon 600D, canon 50mm 1.8

SANNA 17, Westend, Etu-Töölön lukio
Canon 550D, sigma 18-200mm