10. joulukuuta 2012

elokuussa pääsin pois

VUOROSSA VAIHTARIPOSTAUS!!!!! Hollanti, Martta 
IMG_4408 Helmikuussa en jaksanu. Halusin lähteä pois. Pois pois pois. Mikään ei tuntunut omalta. Ekaa kertaa mua ahdisti kaupungissa, missä olin elänyt 16vuotta elämästäni. Omassa kaupungissa. Ekaa kertaa pimeän laskeuduttua mua alko pelottaa omat varjot. Ainoan keinon minkä keksin, oli lähteä vaihto-oppilaaksi. Se olikin paras keino. IMG_4385  
YFU oli ensimmäinen ja viimeinen järjestö, minkä nettisivuille päädyin. Monien muiden vaihtarien tavoin ensimmäinen ajatus oli lähteä valloittamaan maailmaa Amerikan mantereelle tai eksoottiseen Australiaan. Mä kuitenkin päädyin jonnekkin ihan muualle. Mua hymyilyttää nyt se hassu juttu, miten maailma loppujen lopuksi aina sijoittaa jokaisen oikeaan paikkaan. Tällä hetkellä istun vaaleanpunaisten kukkalakanoiden ympäröimänä, auringon säteiden lämmittämänä omassa sängyssäni, kuuntelen onnellista, Hollantilaista musiikkia. Mun ikkunasta katsottuna, kolmannesta kerroksesta, taivas on aina kaunein. 
IMG_3700 Viimeisenä iltana kotona olin rullaillut pikkuveljen kanssa Espoon hiljaisia kesäkatuja pitkin, nukahtanut Helmin viereen, Vannonut vanhemmilleni palaavani takaisin, samana-erinä tyttärenä minä lähdinkin. Halasin Annia pitkään. Aamulla oli aikainen herätys. Itkin Helmin turkkiin, muistan vielä kun se pää kallellaan jäi viimeisenä, yksin hiljaiseen taloon katsomaan kun mä rullasin mun matkalaukut autoon. Ajettiin vanhmepien kanssa lentokentälle, minne myös Maija, Sanna, Julia ja Janette tuli. Sanna ja Julia oli viimeisen illan ahertanu mulle valokuvakirjaa missä mennään aikamatkalle menneisiin, kaivattuihin aikoihin. Se oli maailman paras lahja minkä oon ikinä saanut. Sain myös nallen. Mun isä pyyhki siihen kyyneleet. Me halattiin tuhat pitkää kertaa. Äitiä ja Isää viimeiseksi. 
weownthesky.jpg
Mä laskeuduin Hollantiin 11. elokuuta. Toi päiväys ois mahtavaa mustata ihoon. Se oli lämmin, arinkoinen, loppukesän päivä. Mua jännitti mutta tiesin, että niin kaikkia muitakin. Tapasin mun Hollantilaisen perheen lentokentällä. Isä, Äiti ja kaksi tytärtä. Kotona odotti vielä adhd koira, kissa, kaksi kalaa ja pihalla viisi undulaattia. Meidän koti on lämmin, värikäs, kotoisa. Kolme kerrosta rakkautta. Mä tunsin niin paljon onnellisuutta joka puolella. Heti ensimmäisenä iltana lähin mun siskojen (18&19) kanssa katsastamaan Amersfoortin yöelämää. Illalla nukahdin tietäen, että olin valinnut oikein.
nightlife.jpg 
Oon nyt viettänyt neljä kuukautta Amersfoortissa. Käyn koulua Highlandissa (hoogheland), salilla, jatkoin ratsastusta myös täällä, oon saanu ihan uskomattomia kavereita ja kaks parasta kaveria: Sterre & Sanne. Oltii jo tokana päivänä tutustumisen jälkeen nauramassa päitämme irti mun Hollannin kielitaidoille highteen merkeissä. Nää kaks tyttöö on tulossa ens kesänä kaheks viikoks asumaan meille Suomeen. En oikeesti koskaan ollu uskonu, et löytäisin kansainvälisiä parhaita kavereita. Rakastan Amersfoortin vanhaa kaupunkia. Rakastan pyöräilemistä. Rakastan vapauden tunnetta, viilettää ilman päämäärää, jalat irti polkimilta, mukulakivillä pomppien, vanteet rullalla. Mulla on kaupungin kolein pyörä. Mun perhe on uskomaton. Uskomatonta on tää kaikki. Uskomatonta.
IMG_3630  
Musta on ihan kummallista, että osaan puhua kieltä, mitä kukaan mun kavereista tai perheenjäsenistä ei puhu. Englantia voi aina opiskella myöhemmin. Tää on once in a lifetime kokemus. 
fits 

23 kommenttia:

  1. oon vaan niin äärettömän über kade siule, ik ben zoo jaloers

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. WOOW!! jij spraat een beetje nederlands, toch? :-)

      Poista
    2. ja mijn papa komt jotenkin oudosti uit nederland :-) haluisin vaan niin sikana itekin tässä lukion aikana hollantiin vaikka puoleksi vuodeksi oppimaan kielen täydellisesti. tsemppiä siule ja pidäppä oikeen oikkeen kivaa sielä, NAUTI elämästä!!

      Poista
    3. WOW ihan älymageeta!!!!! kyl sul on iha varppin aikaa viel päästä opiskelee/oppii lisää hollantii ainaki sult löytyy hyvä perus pohja :-)

      Poista
  2. Tää on niiin ihana blogi ja vaikutat tosi upeelta ihmiseltä! Oon ihana kuulla miten hyvin sulla menee siellä Hollannissa:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos hirmuisesti :-) tää vuos on kyl varppina yks uskomattomimista vuosista, jonka sisään mahtuu niin ylä kuin alamäkiakin!

      Poista
  3. Sulla kävi tosi hyvä säkä, ja hyvä että nautit siitä! Ite halusin kans poispoispois ja luulin löytäväni itteni maailmalta, joten päädyin Brysseliin seikkailemaan. Uskon, että jos mullaki ois käyny samanlainen säkä isäntäperheen sun muun kans voisin viihtyy paremmin. Kaikki on menny enemmän tai vähemmän pieleen ja tein vaikeen päätöksen palata kotisuomeen 20pv, ei ollu helppo päätös mut se oli pakko tehä.

    Toivottavasti nautit vaihtarikokemuksista ja opit uutta, kaikkea hyvää! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi hitsi, harmi kuulla :-( eiks sitä isäntäperhettä voinu vaihtaa? oon kans kuullu et monilla on käyny huono mäihä isäntäperheen kanssa ja voin vaan kuvitella että kuinka paljon se voi huonontaa fiiliksiä, sillä just se perhe pitäs olla sellanen asia mihin voi tukeutua heikkoina hetkinä!
      samoin sulle ja kiitos kommentistasi:)

      Poista
  4. mikäs tääl suomessa mättää kun sanot että oikeen "pääsit" pois? :o

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. tona kautena mua ahdisti espoon pienet piirit, hyvin kummastuttavat asiat ja muuttamattomat asiat, en vaan voinu hengittää vapaasti enää! hyvin mutkikkaita asioita. mutta musta tuntuu, että tää 'tauko' suomesta on tehny mulle hyvää ja takas on aina hyvä palata!

      Poista
  5. aivan uberihana postaus martta! ♥ mahtavaa että löyty oikee perhe ja paikka, mulla tuli itku tätä lukiessa haha oon tosi iloin sun puolesta =)

    VastaaPoista
  6. toi ois vaan just nyt mailman siisteintä <3 mä kovasti kadun, miks en lähtenyt vaihtoon...anyway loistavaa teksiä ja ihani kuvia kuten aina ja pidä kivaa siellä maapallon-ei-ihan-toisella-puolella!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. oon varma et kaikille tulee viel sata ja yks mahkuu lähtee maailmalle ja katsastaa kaikkia ihmityksiä! :-) kiitos <3

      Poista
  7. martta oot ihan lemppari,koko tää homma ja teksti ja sä ja sinä ootte ihan lemppareita,yhtä rakkautta,vitsi mä itkin,oli ihana postaus. ♥ kaikkee hyvää sinne !

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. voutsivou. ihana kuulla, hymyilyttää:-) tulipas lämmin olo! kiitti ihkuihana naukkis! <3

      Poista
  8. oi kaikki kuulostaa niin ihanalt siellä. sika kiva postaus <3 oot rakas. tuli hirmu ikävä ja tippa linssiin ku mietin sitä halia :'( <3 t.anni

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. mulla on iksu sinnuu annmanni <3 oot rakas! pusuja&haleja, zemii kaikkeen kylmään pohjolaan!

      Poista
  9. ihanaihanaihanaihana!

    VastaaPoista
  10. ei voi ku ihailla. ihan mieletöntä, en ees löydä sanoja koska veti aika hiljaseks.
    voi kumpa mä löytäsin vielä joskus ton saman rohkeuden vaan antaa mennä! en voi ku onnitella sua ja todeta että elämä on aika ihmeellistä :--)
    pidä lippu korkeella(;

    VastaaPoista
  11. "Englantia voi aina opiskella myöhemmin. Tää on once in a lifetime kokemus. ""
    you've got it girl, nauti todellakin koska once in a lifetime :)) t. vanha uuden-seelannin vaihtari

    VastaaPoista
  12. voi vitsiiiii ootte niin ihanii ja tää postaus oli ihan täydellinen! kaikkee hyvää sinne :-)

    VastaaPoista

MARTTA 17, Tapiola, Pohjois-Tapiolan lukio Ilme
Canon 450D, sigma 50mm 1.4

JULIA 18, Westend, Tapiolan lukio
Canon 600D, canon 50mm 1.8

SANNA 17, Westend, Etu-Töölön lukio
Canon 550D, sigma 18-200mm